mandag 3. november 2014

Bildefortelling som arbeidsform i skolen

Bildefortelling er det lærerikt for eleven? 

Gjennom en bildefortelling kan elever lage faglige opplegg på en litt annerledes måte. Det er utrolig mye faglig man kan fremstille gjennom en bildefortelling. Elever kan bruke bildefortelling til å presentere ulike typer tekster de har produsert selv, presentere fagstoff fra ulike temaer, presentere elevforsøk og andre praktiske oppgaver. Man kan bruke bildefortelling for å dokumentere egen arbeidsprosess.

Dersom elevene får utfolde seg gjennom en bildefortelling får de i tillegg arbeidet med utviklingen av digitale ferdigheter. De får også utfoldet seg på å velge bilder, tekst og ev. lyd som samspiller med hverandre. De arbeider rett og slett med en sammensatt tekst. 

Lærere kan også benytte seg av bildefortellinger i ulike sammenhenger for å lage ulike undervisningsopplegg for elevene. På denne måten kan det faglige både bli visuelt og auditivt for elevene. Det at de kan se bildefortellingen flere ganger er ett pluss for de som trenger repetisjon.

 
Bilde: Tatt med ScreenHunter
Når en skal modellere for elevene hvordan vi på en god måte kan formidle noe muntlig til en mottaker kan dette synliggjøres gjennom en bildefortelling. Jeg har laget en bildefortelling i Photo Story 3 med bilder og tekst jeg har laget til en barnebok. Målet med bildefortellingen er å bevisstgjøre elevene i forhold til den pragmatiske siden ved språket vårt. Jeg leste inn teksten til bildene på ulike måter: sakte, uengasjert, fort, lavt, med innlevelse osv. Dette for at elevene skal bli bevisste på at måten vi formidler noe muntlig på har stor betydning for mottakeren. Tonefall, ord/ uttrykk, tilstedeværelse, mottakerbevissthet o.l. er noe av det en kan synliggjøre i en muntlig og visuell fremstilling. I tillegg til å fokusere på pragmatiske sider ved språket vårt er dette også med på å arbeide med muntlige ferdigheter. Man kan legge opp til drøfting og diskusjoner med elevene i etterkant av bildefortellingen, og la elevene lage egen bildefortellinger hvor de muntlige ferdigheten særlig er i fokus.


Så Ja, bildefortelling kan i aller høyeste grad være lærerikt for elevene, i alle fag. Både dersom en får det presentert fra lærer, eller dersom elevene selv arbeider med det. Jeg tror mange elever vil oppleve en slik arbeidsmetode som lærerikt og artig fordi det er noe utenom det "vanlige". 

Bilde av forsiden til min bildefortelling 

2 kommentarer:

  1. Ja man kan bruke bildefortelling i mange sammenhenger, og som du nevner kan også læreren bruke det i undervisningen. Likte at du selv hadde brukt stemmen på ulike måter i din egen produksjon for å bevisstgjøre elevene på sammenhengen mellom formål og uttrykk. Veldig bra at elevene blir fortrolig med dette mens de jobber med visuelle produksjoner, for det vil være enda viktigere om man arbeider med rene lydmedier, som opptak av ulike tekster, radio ol. Da har man ingen støtte verken i kroppsspråk eller bilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du synes det var fint at jeg hadde fokusert på å bevisstgjøre stemmebruk og innlevelse i min bildefortelling. Poenget mitt med bildefortellingen var jo å på en måte modellere for elevene.

      Slett