Bildefortelling
er det lærerikt for eleven?
Gjennom en bildefortelling kan elever lage faglige opplegg
på en litt annerledes måte. Det er utrolig mye faglig man kan fremstille gjennom
en bildefortelling. Elever kan bruke bildefortelling til å presentere ulike typer
tekster de har produsert selv, presentere fagstoff fra ulike temaer, presentere elevforsøk og andre praktiske oppgaver. Man kan bruke bildefortelling
for å dokumentere egen arbeidsprosess.
Dersom elevene får utfolde seg gjennom en bildefortelling
får de i tillegg arbeidet med utviklingen av digitale ferdigheter. De får også
utfoldet seg på å velge bilder, tekst og ev. lyd som samspiller med hverandre.
De arbeider rett og slett med en sammensatt tekst.
Lærere kan også benytte seg av bildefortellinger i ulike
sammenhenger for å lage ulike undervisningsopplegg for elevene. På denne måten kan
det faglige både bli visuelt og auditivt for elevene. Det at de kan se
bildefortellingen flere ganger er ett pluss for de som trenger repetisjon.
Når en
skal modellere for elevene hvordan vi på en god måte kan formidle noe muntlig
til en mottaker kan dette synliggjøres gjennom en bildefortelling. Jeg har
laget en bildefortelling i Photo Story 3 med bilder og tekst jeg har laget til
en barnebok. Målet med bildefortellingen er å bevisstgjøre elevene i forhold
til den pragmatiske siden ved språket vårt. Jeg leste inn teksten til bildene på
ulike måter: sakte, uengasjert, fort, lavt, med innlevelse osv. Dette for at
elevene skal bli bevisste på at måten vi formidler noe muntlig på har stor
betydning for mottakeren. Tonefall, ord/ uttrykk, tilstedeværelse, mottakerbevissthet
o.l. er noe av det en kan synliggjøre i en muntlig og visuell fremstilling. I
tillegg til å fokusere på pragmatiske sider ved språket vårt er dette også med
på å arbeide med muntlige ferdigheter. Man kan legge opp til drøfting og
diskusjoner med elevene i etterkant av bildefortellingen, og la elevene lage
egen bildefortellinger hvor de muntlige ferdigheten særlig er i fokus.
Så Ja, bildefortelling
kan i aller høyeste grad være lærerikt for elevene, i alle fag. Både dersom en får det
presentert fra lærer, eller dersom elevene selv arbeider med det. Jeg tror mange elever vil oppleve en slik arbeidsmetode som lærerikt og artig fordi det er noe utenom det "vanlige".
Bilde av forsiden til min bildefortelling |
Ja man kan bruke bildefortelling i mange sammenhenger, og som du nevner kan også læreren bruke det i undervisningen. Likte at du selv hadde brukt stemmen på ulike måter i din egen produksjon for å bevisstgjøre elevene på sammenhengen mellom formål og uttrykk. Veldig bra at elevene blir fortrolig med dette mens de jobber med visuelle produksjoner, for det vil være enda viktigere om man arbeider med rene lydmedier, som opptak av ulike tekster, radio ol. Da har man ingen støtte verken i kroppsspråk eller bilder.
SvarSlettSå fint at du synes det var fint at jeg hadde fokusert på å bevisstgjøre stemmebruk og innlevelse i min bildefortelling. Poenget mitt med bildefortellingen var jo å på en måte modellere for elevene.
Slett