tirsdag 28. oktober 2014

Blogg som verktøy for refleksjon, skriving og læring?

Det er klart at en blogg kan fungere som ett middel for å få leserne og skriveren til å reflektere over det man prøver å formidle.  Det handler vel mye om hvordan man skriver og hvor interessant den som leser synes det er. Man må jo prøve å «fenge» leserne på en eller annen måte. På denne måten kan man jo si at det å skrive på en blogg er en egen læringsprosess. Man må tenke over hvordan man skriver, hva man skriver og til hvem man skriver. På denne måten blir man mer skjerpet, noe som kan være med på å forbedre egen skriving.

Det man formidler er jo noe en selv har satt seg inn i, På denne måten lærer man jo gjennom prosessen fra å finne ut av hva man skal skrive om til å uttrykke seg på en skriftlig måte. Dersom man legger ved bilder, videoer eller andre illustrasjoner får man jo på en måte også utvidet egne kunnskaper. –Man bør se igjennom det man har tenkt å publisere først, for å se om det holder mål.

Jeg tror blogging kan føre til refleksjon, skriveutvikling og læring. Både dersom man benytter seg av det i skolesammenheng og privat. Jeg tenker at dersom en skal bruke blogg som et verktøy i skolen vil det være viktig at elevene er med på å utforme ulike kriterier. Slik at elevene opplever bloggingen som relevant og interessant for egen læring og utvikling. Dersom lærer setter for mange retningslinjer tror jeg den som blogger kan oppleve at skrivingen ikke blir egen, men at det er noe man gjør for å tilfredsstille lærer. Dersom det blir slik, synes jeg noe av poenget med å blogge bli borte.

Blogging kan også være positivt i forhold til delingskulturen på nettet. Andre kan ha nytte av det du publiserer, mens du selv kan ha nytte av andre som kommenterer på bloggen, eller andre bloggere du følger. 

Dersom du vil lese mer om hvorfor blogging kan være nyttig trykk her

Bilde hentet fra: Flickr.com



4 kommentarer:

  1. Jeg er enig i at blogg kan er et godt verktøy å bruke for skriving og læring både i skolesammenheng og privat. Ved å bruke blogg skriver man gjerne ofte, noe som gjør at man får nyttig skrivetrening. Som skriver blir man også mer bevisst på det som skrives fordi det publiseres og skal leses av andre, og ikke minst fange andres interesse. Jeg tror det er lurt som du skriver at elever i skolen får være med å lage kriterier for bloggingen slik at det oppleves som relevant for egen læring, og at det ikke er noe bare lærer har bestemt. Dette gjør bloggingen mer interessant for elevene, og gjør at elevene skriver for egen læring og læringsutbytte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er veldig interessant hvordan man kan benytte seg av blogg i undervisningen. Dette vil jeg i stor grad si er en fin måte å utvikle egen skriving på. Og i tillegg har man jo mange andre fordeler av det som også tilfører elevene mange nyttige ferdigheter.

      Slett
  2. Mye godt om blogging her. Man lærer selv ved å sette seg inn i noe og så skrive slik at det blir inspirerende lærerrikt. Og så lærer man IKT. Blogging er konnektivistisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er absolutt sant T blogging er en konnektivistisk tilnærming. Noe vi får håpe mange skoler i fremtiden beveger seg mer inn mot.

      Slett