mandag 20. oktober 2014

Plakatmakeri

Scribus er ett digitalt verktøy man kan benytte seg av for å lage plakater til ulike formål.

Selv har jeg laget en plakat i forbindelse med norskfaget hvor man arbeider med sjangertrekk, nærmere bestemt eventyrsjangeren. Jeg har utarbeidet en plakat i Scribus hvor jeg har fremstilt de mest sentrale sjangertrekkene for eventyr: 

Når det gjelder hvordan man kan arbeide med faglige plakater i skolen tenker jeg at det kan brukes i mange sammenhenger. Både for lærer for å fremheve viktige poenger og av elevene for ulike faglige fremstillinger. Det kan sikkert være fint å lage ulike plakater som vil kunne fungere som en slag "huske liste" til eleven. Dersom de henges opp i klasserommet vil det være enkelt å ta en titt opp på disse når man er usikker. Dette kan lages i alle fag! I norskfaget kan det nok særlig være nyttig å lage forskjellige plakater som fremstiller ulike "huskeregler" i skriftspråket, nynorsk etc. 

Det som er så fint med å fremstille noe faglig gjennom en plakat er jo blant annet at bildene er med på å uttrykke teksten. Noe som kan virke inspirerende å ta en titt på. I tillegg kan det pryde klasserommet på en fin visuell måte. 

5 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Dette er en kreativ og fin plakat, som raskt bidrar til å sette leseren inn i "eventyrland". Jeg ser umiddelbart for meg hvor godt egnet denne plakaten er som et utgangspunkt for samtale med elevene, i arbeidet med eventyr-sjangeren. Denne plakaten er jo ypperlig egnet til det. Dette er en plakat jeg selv godt kunne brukt i fremtidig undervisningen om eventyr.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Reidar. Jeg tror slike plakater kan være et godt utgangspunkt for en videre faglig samtale som du også sier.

      Slett
  3. God verbal innramming. Plakaten er norskfaglig relevant og god. Den vil involvere elevene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Thomas. Når jeg nå ser tilbake på plakaten er det kanskje litt mye tekst på den, men dette kan man jo arbeide videre med å utvikle den til det bedre ved en senere anledning.

      Slett