onsdag 24. september 2014

Omvendt undervisning

Legger ved en flmsnutt fra YouTube om fordelene med det som vi i Norge kaller for "Omvendt undervisning".



Selv tenker jeg denne måten å legge opp undervisning på vil være mer motiverende for mange elever, I tillegg tror jeg man vil kunne klare å tilpasse undervisningen på en bedre og enklere måte dersom elevene er godt forbered på fagstoffet hjemmefra. Denne måten å tilegne seg lærestoff på gir muligheten for bedre tid til det videre arbeidet på skolen. I tillegg kan de elevene som har behov for det repetere fagstoffet utallige ganger. For foreldre som ønsker å ta del i skolehverdagen til elevene vil denne metoden gjøre det enkelt for dem å følge opp og følge med på det faglige innholdet.

7 kommentarer:

  1. Hei Jeanette.
    Det du skriver om her er veldig interessant. Jeg tror også en slik måte å undervise på vil gjøre at vi lettere når ut til alle elevene, hver enkelt.
    Jeg tenker det ville vært supert om lærerne hadde tid til å lage videosnutter med undervisning i forskjellige emner, som elevene kunne sett på som lekse til neste dag. Problemet er bare som alt annet i skolen... tid, ressurser, penger.

    SvarSlett
  2. Ja det er vel ofte slik at man ikke føler man får tid til en slik undervisning. Noe av poenget med omvendt undervisnings, slik jeg forstår, er blant annet nettopp det å få mer tid til god undervisning i klasserommet. Dersom en ønsker en slik måte å undervise på tror jeg man får tid til det, dersom en prioriterer det og på en en måte får det inn som en vane. Man må jo uansett bruke tid på å planlegge undervisningen, det å lage videosnutter blir jo en del av planleggingsarbeidet. -Men jeg har jo selv ikke erfaring med dette, så hvordan det fungerer i praksis er jo vanskelig å si :)

    SvarSlett
  3. Overbevisende video. Omvendt undervisning gir mange muligheter, ikke minst for tilpasset læring. Må læreren bruke mer tid til omvendte opplegg enn ellers? Tja, i hvert fall til å begynne med. Hvis vi tenker oss at forberedelsene er noenlunde de samme, også i tid, vil det ikke ta mer tid enn det tar å gjøre et opptak med for eksempel ScreencastOmatic. Slik undervisningssnutter skal jo ikke være lange, men 2 - 3 minutter.

    Jeg håper vi kan legge inn litt omvendt undervisning i vårsemesteret der dere også får lage videoer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig med deg her Thomas i forhold til at enkelte lærere kanskje vil bruke en del tid i begynnelsen med en slik læringsmetode. Men dersom dette blir innøvd og lærer opparbeider seg rutiner og kompetanse på dette området tror jeg muligens det kan være en tidsgevinst, i alle fall i klasseromsundervisningen.

      Slett
  4. Dette syns jeg er en kjempespennende tilnærming, kjenner jeg er litt fan allerede.. Spesielt med tanke på diskusjonene som går om leksefri skole. Jeg skjønner godt argumenter som at elevene har lange dager, voksne har lange dager og kanskje ikke kompetansen som kreves for å være behjelpelig bestandig. Kanskje kunne dette være en god løsning, korte presentasjoner som elevene kan bruke både i for og etterarbeid. Kanskje kan elevene synes at dette er mindre omfattende og kanskje mer motiverende. Spesielt hvis en klarer å gjøre dem korte og oversiktelige. Tror det kunne blitt tommel opp både fra foreldre og barn :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du synes dette er en spennende tilnærming. Det er jeg også enig i! Håper denne metoden blir mer utarbeidet i dagens skole, slik at en kan se om dette gir nå bedre læringsresultat for elevene. Men vi som fremtidens lærere kan i alle fall ta dette med oss ut i skolehverdagen, og prøve det ut.

      Slett
  5. Kjempespennende! Og du har helt rett, Jeanette: vi kan jo prøve ut en del ting vi mener kan fungere:)

    SvarSlett