onsdag 24. september 2014

Bilder som inspirasjon i ulike fag.

Ett av innleggene i bloggen skal omhandle digitale ferdigheter i norsk med praktiske erfaringer fra en tur klassen var på i første samlings uke. Jeg var ikke med på denne turen, men har selv tatt meg en tur i nærområdet mitt. Her har jeg fotografert en del fra naturen, og tenkt på hva disse fotografiene kan brukes til i skolesammenheng med vekt på digitale ferdigheter.

Jeg valgt ut disse bildene:






Jeg tenker at dersom man tar bilder kan man bruke disse på mange måter i undervisningssammenheng. Man kan blant annet arbeide med redigering og bildebehandling. Det er ulike digitale verktøy en kan benytte seg av da som f.eks. Photofilter, Pain, Paint.net o.l. Eleven kan sette sammen bildefortellinger fra turen, Gjerne med enkel tekst. Photostory er et fint verktøy dersom man vil ha tekst og lyd til bilder. 

I tillegg tenker jeg at en kan studere bildene å se på geometriske former i naturen. Man kan også bruke bildene som inspirasjon til skriving av dikt, noveller, historier. Man kan leke seg med fargeblanding og bruke det til inspirasjon i kunst og håndverk. Mulighetene er mange, det er bare å se dem. 

2 kommentarer:

  1. Flotte bilder! Helt enig med deg, så mye man kan bruke av naturen i undervisningen. Tenker det handler om hvor kreativ man ønsker å være :)

    SvarSlett
  2. Fine bilder er uansett inspirasjon og motivasjon for læringsarbeid - med hva det skal være.

    SvarSlett