torsdag 4. september 2014

Sosiale medier i skolehverdagen

Mange barn og unge benytter seg av ulike sosiale medier i hverdagen. Vil det å kunne benytte seg av noen av disse i skolesammenheng kanskje engasjere enkelte elever mer? Når de allerede er på nett for å sjekke ulike sosiale medier kan det tenke terskelen for å ta en titt innom klassens Facebook gruppe eller poste et innlegg i klassen blogg ikke blir så lang. Dette vet jeg ikke for det har jeg ikke prøvd ut selv, men det hadde vært interessant å prøve det ut en dag, og sett hvordan elevenes respons på dette er.

Bilde lånt fra: www.flickr.com



Jeg kom over en blogg som handler om Entreprenørskap i skolen, her kom jeg også inn på et innlegg om sosiale medier. En lærer forteller blant annet hvilke sosiale medier han benytter seg av i skolesammenheng. Dette kan du lese mer om her

Dersom man benytter seg av sosiale medier i skolesammenheng tror jeg det er viktig at man bruker det på riktig måte. Man må skille mellom hvordan man bruker det som privat person, og hvordan man bruker det som lærer. I tillegg bør man utarbeide felles retningslinjer for hvordan man skal benytte de sosiale mediene. Dette bør elevene også være med på. Lærer bør ha et overblikk i de ulike mediene, slik at man kan ta opp eventuelle upassende innlegg, bilder, oppførsel etc. med elevgruppa.




4 kommentarer:

  1. I blogginnlegget du viser til er det uklart hva som er sosiale medier og hva som er andre tjenester på nett. Uansett, jeg legger merke til at læreren bruker de samme verktøyene som oss i klasserommet: LMS (Fronter), bloggeverktøy (WordPress, vi bruker Blogger), Dropbox, Evernote. I tillegg bruker han Facebook. Det siste kan fungere godt i videregående skole (hvor han jo jobber). Bruker vi flere/andre nettbaserte verktøy?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg spesifiserte ikke så godt hva som er sosiale medier i blogginnlegget her nei. Jeg tenkte kanskje bildet jeg har lagt ved fikk en liten oversikt over ulike sosiale medier. Kunne nok spesifisert hva sosiale medier er bedre. I det siste spørmålet dit lurer jeg på om du mener "vi" i Norsk2 klassen, eller "vi" ute i skolene?

      Slett
  2. Skolearbeid gjennom sosiale nettverk er jeg litt nysgjerrig på. Det virker spennende, men jeg tror som du sier at man må sette klare linjer og regler for bruk av disse mediene i skolesammenheng. Jeg tror også at det krever en del strukturering av oss som lærere.
    Mange elever er å treffe på sosiale medier, men ikke alle. Hvordan ville du gått fram hvis ikke alle elevene hadde egen konto på for eksempel instagram? Skulle de brukt sin private konto, eller kanskje opprettet en egen i forbindelse med skole?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det er viktig å skille mellom privatlivet og "skolehverdagen" dersom en bruker sosiale medier i undervisningen. Dersom elevene skulle benytte seg av instagram ville jeg foretrukket at elevene opprettet egne skole kontoer. Det samme tenker jeg i forhold til Facebook. Her kan man fore eksempel opprette en egen klasseside, som inneholder ulikt faglig innhold/spørsmål osv. Her ser jeg ikke at det vil være et problem om elevene bruker sine private Facebook kontoer i og med at man ikke trenger og være venner med dem man kommuniserer med i en gruppe. Det er nok lurt å diskutere dette med elevene og ev. andre kolleger.

      Slett